150 jaar revolutie in de schilderkunst
‘Geboorte van het Impressionisme’
Doordat de Salon en de jury’s van de Salon hun werken telkens afwezen, besloten Monet en zijn kameraden hun eigen onafhankelijke tentoonstelling te organiseren. De fotograaf Félix Tournachon –‘Nadar’– gaf de groep kunstenaars zijn ruime studio’s, waaruit hij was vertrokken, in bruikleen. De ruimte bevond zich op de tweede etage van een pand aan de sjieke Boulevard des Capucines in Parijs. Op 15 april 1874 hielden dertig leden van de pas opgerichte ‘Société Anonyme des Artistes Peintures, Sculptures, Graveurs etc.’ hun eerste gezamenlijke expositie.
Onder de kunstenaars bevonden zich: Monet, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Edgar Degas, Paul Cézanne, Berthe Morisot en Eugène Boudin. De werken van de eerste vier kunstenaars hadden veel overeenkomsten, maar de ‘Société Anonyme’ als geheel had geen duidelijke stijl of identiteit. Wat de leden wel allen deelden, was hun verzet tegen de ‘tamme’ officiële kunst. De identiteit van het collectief werd in feite pas tien dagen na de tentoonstelling vastgesteld, toen een satirische criticus, Louis Leroy, de groep een etiket opplakte en dat etiket zou er nooit meer afgaan. Louis Leroy gebruikte de titel van een van de twaalf stukken die Monet had ingediend Impression, soleil levant (‘Impressie, Zonsopgang’) als uitgangspunt voor zijn artikel met de satirische kop: ‘Tentoonstelling van de impressionisten’.