Monet schilderde in deze periode vierentwintig landschappen en één portret. De Zaanse schilderijen vormen de eerste grote groep werken van één locatie en één ononderbroken periode. Terug in Frankrijk paste Monet deze werkwijze steeds vaker toe. Zo ontstonden beroemde series als de korenmijten, de populieren langs de rivier l’Epte, de kathedraal van Rouen en de waterlelies in Giverny.
Monet is net op tijd om het oude Zaandam vast te leggen, toen de molens nog maalden en de schepen nog zeilden. De industriële revolutie, die in bijna heel Europa dan op gang is gekomen, verandert door de opkomst van stoommachines binnen een paar jaar voorgoed het kenmerkende molenlandschap van de Zaanstreek, zoals Monet dat heeft waargenomen.
Maar het MonetAtelier is veel meer dan een presentatieruimte. Het atelier is een zich voortdurend ontwikkelende, inspirerende locatie, een broedplaats voor nieuwe ideeën en een trefpunt voor liefhebbers van Monet. Het fungeert als informatiepunt en kenniscentrum over Monet in Zaandam, het startpunt voor Monet Wandelingen, de locatie voor verder onderzoek naar de relatie tussen Monet en Zaandam, schilderworkshops en lezingen.